You are currently viewing Opitaan – pelaamalla!

Opitaan – pelaamalla!

Pelaaminen on paitsi hauska harrastus, myös valtavan monipuolinen tapa oppia erilaisia asioita.

Lautapelejä on niin monenlaisia, että jokaiselle löytyy sopiva vaihtoehto. Ja me kaikki voimme oppia niistä jotakin – ikään katsomatta!

Lapsille lautapelit tarjoavat turvallisen ympäristön opetella arkisen elämän kannalta välttämättömiä taitoja kuten sosiaalisia taitoja tai vaikkapa joukkueena pelaamista. Pienimmät voivat pelaamalla oppia mm. värejä, yhdistämistä ja hahmottamista – hieman isommat taas hienomotoriikkaa, nopan silmälukuja ja sanoja. Eskarilaiset loistavat jo päättelykykyä vaativissa peleissä ja pystyvät voittamaan niissä vanhempansakin. Pelaaminen opettaa myös malttia omaa vuoroa odottaessa ja voittamista ja häviämistä. Pettymystäkin on helpompi käsitellä, kun sitä saa ensin vähän harjoitella. Oli sitten kyseessä mikä taito tahansa, antaa pelaaminen pelaajalle aina uuden tilaisuuden yrittää uudelleen ja kehittyä joka kerta vähän paremmaksi.

Kun siirrytään peli-ikäluokissa ylöspäin alkaa peleissä korostua tuurin sijaan taitoa vaativat ominaisuudet. Silloin pelistä tulee väline haastaa itsensä, ottaa mittaa muista ja kehittää taitojaan. Pelit ovat mitä mainioin keino tukea oppimista kodeissa, kerhoissa ja luokkahuoneissa, ja monet opettajat käyttävätkin lautapelejä apuvälineinä työssään.

Peleillä voi kuitenkin olla myös kuntouttava vaikutus. Monet toiminta- ja puheterapeutit käyttävät pelejä työssään. Pelit ovatkin loistava apuväline, kun aivoja halutaan jumpata. Saimme Marikalta kannustavan viestin ja hieman asiantuntijan näkökulmaa pelien merkityksestä toimintaterapeutin työssä:

“Olette varmaan tietoisia pelienne kuntouttavista vaikutuksista. Lautapelit ovat hyvä vastaisku nykyajan pelimaailmaan ja ne pitäisi nostaa jalustalle vuorovaikutuksen ja aivoja kehittävän, hahmottamista, loogista ajattelua sekä kielellistä kehitystä tukevien ominaisuuksiensa johdosta! Monet peleistänne ovat tosi opettavaisia ja kehitystä edistäviä!” ​


– Marika Horttana, toimintaterapeutti

Myös vanhainkodeissa pelataan.​​ Pelit aktivoivat aivoja monin eri tavoin ja auttavat ylläpitämään mm. päättelykykyä, muistia ja hienomotorisia taitoja. Lisäksi niillä on valtava seurallinen vaikutus.

Pelit opettavat meille myös pelaamisen taitoa. Ne opettavat pohtimaan seuraavaa siirtoa, lukemaan vastapelaajia ja pelitilannetta sekä miettimään erilaisia strategisia ratkaisuja, joilla haluttuun lopputulokseen pyritään. Kun peliä pelataan yhä uudelleen, antaa toisto mahdollisuuden rauhassa kokeilla erilaisia toimintatapoja, ottaa riskejä ja selvittää, millaiset ratkaisut kannattavat. Heti ei ehkä tule ajatelleeksi, että myös sääntöjen lukeminen on taito, joka edellyttää mm. tekstinymmärrystä ja malttia testata opittua käytännössä. Pisteiden laskeminen taas kehittää numeropäätä.

Pelien kautta voi myös oppia paljon itsestään ja omista vahvuuksistaan. 

“Minä olen hyvä lukemaan sääntöjä ja päihitän usein muut visuaalista hahmottamista vaativissa peleissä.”
“Minä taas osaan laskea korttien määrän ja päätellä siitä todennäköisyyteni onnistua.”
“Minulla käy aina tuuri, sillä luotan vain vaistooni.”

Yhteiskunta ympärillämme pelillistyy hurjaa vauhtia, ja peleistä tutut elementit yleistyvät arjessamme koko ajan enemmän. Yhä digitalisoituvammassa maailmassa lautapelit tuovat vastapainoa ruutuajalle ja kokoavat ihmisiä yhteen. Pelit siis opettavat meille myös sen, miten tärkeää on kerääntyä saman pöydän ääreen, viettää offline-aikaa, kokea kuuluvansa joukkoon ja tuntea jaettua iloa sekä niitä lukuisia muita tunteita, joita pelit meissä saavat aikaan.

Lautapelit opettavat siis monenlaisia taitoja ihan meille jokaiselle. Eikä se yhtään haittaa, että samalla on myös tosi hauskaa.


Monet Tactic-peleistä on suunniteltu nimenomaan opettavaiset ominaisuudet edellä. ​Tässä muutamia tuotteita, jotka ovat hauskoja pelata, mutta samalla antavat niin paljon muutakin.

Kielellistä kehitystä

Junior Alias antaa nuorille pelaajille mahdollisuuden laajentaa sanavarastoaan selittämällä ja arvaamalla tuttuja sanoja.

Perhe Alias ottaa huomioon pelaajien osaamisen eri tasot, jolloin eri tasoiset pelaajat voivat pelata yhdessä samaa peliä. Varttuneemmat pelaajat Alias-peli haastaa lähestymään yhtä ajatusta useammasta kuin yhdestä näkökulmasta ja rikkomaan kaavamaista ajattelua tai vaikkapa oppimaan uutta kieltä.

Strategista ja loogista ajattelua

Junior Kimble ja Kimble ovat pelejä, joissa pelaajat voivat nähdä, miten yksinkertaiset valinnat vaikuttavat pelin etenemiseen ja miten yksi nokkela siirto voi muuttaa tilanteen täydellisesti.

Story Game -pelit ja Viidakkokisa ovat pelejä, joilla nuoremman pelaajan on helppoa aloittaa lautapeliharrastuksensa. Kun looginen päättelykyky ja strateginen suunnittelukyky kasvavat, suosittelemme kokeilemaan myös näitä pelejä: Haaste2, Go Go Eskimo, Totem ja Great Tour.

Kuvallista hahmottamista ja ongelmanratkaisukykyä

Piirrä ja Arvaa Junior opettaa kommunikoimaan ilman puhetta. Yksinkertaisten sanojen ja kuvien avulla pelaajat voivat laajentaa mielikuvituksensa rajoja ja kokeilla yksinkertaisia ongelmanratkaisustrategioita. “Tämä kuva ei toimi – yritän piirtää sen eri tavalla.” Original version korteissa on kuvien sijaan sanoja. Muistipelit ja Coral Reef kehittävät nekin kuvien tunnistusta.

Muistijumppaa

Choco ja perinteiset muistipelit kehittävät muistin lisäksi hahmottamiskykyä, kuten värien ja kuvien tunnistuta. Muistilla on pelitaitojen kehittyessä kasvava rooli. Sillä, muistatko mitä muut vuorollaan tekivät, alkaa vaikeustasojen kasvaessa olla pelin kulkuun enenevässä määrin merkitystä.

Silmä-käsi-yhteistyötä ja hienomotoriikkaa

Giant Tower, Block Out ja Story Game: Sirkuksen taikaa ovat pelejä, joissa käsien ja katseen yhteistyö joutuu testiin. Käsien vakaus on eduksi, mutta pelin kulkua on kyettävä lukemaan korteista …ja täytyy hyväksyä maan vetovoiman lainalaisuudet.

Ihmistuntemusta

iKNOW Perhe opettaa lukemaan muita pelaajia. Tässä pelissä pärjää se, joka tuntee parhaiten muut pelaajat ja osaa arvata heidän vastauksensa.

Joukkuetaitoja

Aarrejahti on hyvä esimerkki pelistä, jossa kaikki pelaavat yhdessä saman tavoitteen eteen etsiessään vihjeitä, jotka johdattavat kätketyn aarteen luokse.

Uutta opettavat

Lippupeli ja Maailman ihmeet sekä Suomi Trivia opettavat lapsille uutta hauskalla tavalla, ja antavat vanhemmille pelaajille mahdollisuuden haastaa itsensä ja muut pelaajat tiedon määrällä. Aivot tykkäävät siitä, kun vastauksia pinnistellään esiin muistin kätköistä.

Lisää opettavaisia pelejä: www.tactic.net